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Michelle Cho: ’RM for President’: Rethinking Soft Power in the Era of K-populism
27.06.2022 • 18:00 – 20:00
Eisenhower-Saal Raum 1.314 des IG-Farben-Hauses

On September 24, 2018, Kim Namjoon, aka RM, the leader and spokesperson for the K-pop idol group BTS, became the first K-pop celebrity to deliver a speech in front of the United Nations General Assembly. The group began working with UNICEF in 2017 to support its #ENDViolence Campaign, and RM’s speech kicked off another UN program “Generation Unlimited,” an education and work support program for youth. RM’s debut as UN Goodwill Ambassador and spokesperson for “Generation Unlimited” thrilled BTS fans across the globe, giving rise to the meme: “RM for President.” While this meme was somewhat facetious, what BTS fans seemed to suggest in their advocacy of RM as a quasi-political leader was the failure of existing leadership or the political processes of their respective societies to respond to the concerns and crises of their generation. RM’s foray into the sphere of geopolitical discourse raises a number of questions about the politics of pop culture and fandom, global community and coalition building, and redefinitions of “soft power,” as fans critique the cultural domain of political society.

 

Der englischsprachige Vortrag ist als hybride Veranstaltung geplant. Um sich für die Online-Teilnahme via Zoom anzumelden, senden Sie bitte bis zum 24. Juni 2022 eine E-Mail an Laura Woods: mercatorconfigurations@gmail.com.

 

Michelle Cho ist Assistant Professor für ostasiatische Populärkulturen und Filmwissenschaft an der Universität von Toronto. Ihre Forschungs- und Lehrgebiete sind koreanische Populärkultur und Medien, transnationales Fandom, Plattformen, Genre Studies und globale Medien. Ihre erste Monografie Genre Worlds: Global Forms and Millennial South Korean Cinema analysiert das südkoreanische Genrekino des 21. Jahrhunderts. Ihr aktuelles Projekt theoretisiert „vicarious media“ – Medien, die speziell darauf abzielen, stellvertretende Erfahrungen zu erzeugen – im koreanischen Kontext von Fans produzierten Inhalten, z. B. Reaktionsvideos, Mukbang (Essensvideos) sowie Tanzübungs- und Tanzcover-Videos. Sie ist Mitherausgeberin von Mediating Gender in Post Authoritarian South Korea mit der Anthropologin Jesook Song, über die Vermittlung von Geschlechterpolitik in Südkorea im Nachklang von #MeToo, und von BTS: A Critical Reader mit Patty Ahn, Francis Gateward, Vernadette V. Gonzalez, Rani Neutill, Mimi Thi Nguyen und Yutian Wong – einer interdisziplinären Gruppe von Wissenschaftler*innen und BTS ARMY-Mitgliedern. Ihre open access Artikel über K-Pop, koreanischen Film, Fandom und Medienkonvergenz finden sich auf flowjournal.orgpandemicmedia.meson.press, Even Magazine und The Los Angeles Review of Books

 

Fig. 1: Michelle Cho

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