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Publikationen

2021

  • Laura Teixeira:
    Conference Review: Histories of Tacit Cinematic Knowledge, in: Cinéma & Cie. International Film Studies Journal, 35 (XX) 2020/2021, S. 155-157, Link
  • Verena Mund:
    Brücke, Switchboard, Theke – Working Girls vor Ort, Bielefeld: transcript 2021. transcript.
  • Laura Laabs:
    Von fleißigen Bienen und aufmüpfigen Alpakas. Aspekte der Arbeit im und am Echtzeitstrategiespiel Age of Empires II, in: Paidia. Zeitschrift für Computerspielforschung, Sonderausgabe “Marx und das Computerspiel”, 21.01.2021. Link.
  • Laura Laabs:
    Symptome des Systems. (In-)Stabile Körper in Making a Murderer und The Staircase, in: ffk Journal (6) 2021, S. 341–360. Link.
  • Franziska Ascher/Johanna Lindner/Laura Laabs:
     Tagungsbericht: Spielzeichen IV – Genres. 18.–20. März 2021 (Passau/online), in: Paidia. Zeitschrift für Computerspielforschung, 31.03.2021. Link.

2020

  • Amrita Biswas:
    Mapping Mutations: Tracing the Travel of a Viral Image, in: Laliv Melamed, Philipp Dominik Keidl, Vinzenz Hediger and Antonio Somaini (Hg.), Pandemic Media: Notes Toward an Inventory, Meson Press, 2020, S. 322-329.
  • Christian Alexius:
    Der Humanismus, die Masken und das Ideal wahrer Schönheit. Von den Gesichtern in La grande bellezza und anderen Filmen Paolo Sorrentinos, in: Christian Alexius; Lucas Curstädt; Björn Hayer: Paolo Sorrentino. Das Werk eines Ästheten, Marburg: Büchner, 2020, S. 63123. Link.
  • Christian Alexius:
    Den Glauben an die Welt mit dem Wahnsinn bezahlen. Reflexionen zum postklassischen Kino, Baden-Baden: Nomos, 2020. Link.
  • Christian Alexius:
    Angriff der Skorpione. L’âge d’or von Luis Buñuel und Salvador Dalí, in: Philipp Auchter; Benjamin Eugster; David Grob; Simon Meier; Sarah Möller; Heinrich Weingartner; Valentina Zingg (Hg.): Skandal. Cinema 65. Schweizer Filmjahrbuch, Marburg: Schüren, 2020, S. 95106. Link.
  • Laliv Melamed, Philipp Dominik Keidl, Vinzenz Hediger and Antonio Somaini (Hg.):
    Pandemic Media: Notes Toward an Inventory, Meson Press, 2020.
  • Laliv Melamed and Philipp Dominik Keidl:
    Pandemic Media: an Introduction, in: Laliv Melamed, Philipp Dominik Keidl, Vinzenz Hediger and Antonio Somaini (Hg.), Pandemic Media: Notes Toward an Inventory, Meson Press, 2020, S. 11-24.
  • Laliv Melamed:
    Disciplining Aesthetic and Michal Heiman’s Gesture of Return, in: Subject: Unknown: Exhibition Catalogue, Stadle Schule, 2020.
  • Laliv Melamed:
    Society for Sick societies: Media Itineraries (episode 1), Social Text (online), 2020. Link.
  • Laliv Melamed:
    Seeking an Advice: A Political Economy of Israeli Home Videos, in: Enrique Fibla and Masha Salazkina (Hg.), A Global History of Amateur Film Cultures, Indianapolis: Indiana University Press 2021, S. 95-111.

  • Laliv Melamed:
    Everyday Souvenirs. On the Work of Maya Schweizer, in: Internationale Kurzfilmtage Oberhausen GmbH, 2020.
  • Verena Mund:
    Blumen und Tabak. Tischgesellschaften in Amour Fou und Western, in: Isabella Reicher (Hg.): Eine eigene Geschichte. Frauen Film Österreich seit 1999, Wien: Sonderzahl 2020, S. 50-57.
  • Antoine Prévost-Balga:
    “Atomic Explosion Stopped at Millionths of A Second”: Media Microtemporalities and Time Synchronisation, in: Cinergie. Il Cinema e le altre arti n°17, 2020, S. 173-182, Link.
  • Rebecca Puchta:
    Soft Dissection, in: Sebastian Althoff; Elisa Linseisen; Maja-Lisa Müller; Franziska Winter (Hg.): Re/Dissolving Mimesis, Paderborn: Wilhelm Fink, 2020, S. 127-155, Link.
  • Marin Reljic:
    Virtuelle Klang(t)räume – kulturelle Abstraktionen und Heimat als fernes Utopia in Bernd Thewes’ Neuvertonung zu Carl Theodor Dreyers Die Gezeichneten (1922), in: Peter W. Schatt (Hg.): Musik – Raum – Sozialität. Studien zur Musikkultur, Band 1, Münster: Waxmann, 2020, S. 123-145, Link.
  • Marin Reljic:
    The Joy of Illusions ‒ Martin Smolka’s Music for DIE PUPPE (THE DOLL) by Ernst Lubitsch (1919), in: Kieler Beiträge zur Filmmusikforschung, 15, 2020, S. 232–270, Link.
  • Marc Siegel, Tina Takemoto (Hg.):
    Douglas Crimp Forum, Art Journal 79 (3) 2020, S. 8-40.
  • Marc Siegel:
    My Levitating Butt and Other Queer Abstractions, in: Julia Bee and Nicole Kandioler (Hg.): Differenz und Affirmation. Queer/feministische Positionen zur Medialität,  Berlin: b_books, 2020, S. 133-155. Link.
  • Marc Siegel:
    The Aged Body in Motion/Der alternde Körper in Bewegung, in: Kulturkreis der deutschen Wirtschaft im BDI e.V. (Hg.): ars viva 2021: Rob Crosse, Sung Tieu, Richard Sides, Bielefeld: Kerber Verlag, 2020, S. 22-31. Link.
  • Wanda Strauven:
    Sewing Machines and Weaving Looms: A Media Archaeological Encounter between Fashion and Film, in: Journal of Visual Culture, 19 (3) 2020, S. 362–377. Link.
  • Wanda Strauven:
    Medienarchäologie nach Thomas Elsaesser: Von der “Hermeneutik des Erstaunens” zu “imaginierten Zukünften,” in: Zeitschrift für Medienwissenschaft, 22 2020, S. 214–218. Link.
  • Wanda Strauven:
    Let’s Dance: GIF 1.0 versus GIF 2.0, in: Marek Jancovic; Axel Volmar; Alexandra Schneider (Hg.): Format Matters: Standards, Practices, and Politics in Media and Cultures, Lüneburg: Meson Press, 2020, S. 47–63. Link.
  • Wanda Strauven, Miriam De Rosa:
    Screenic (Re)orientations: Desktop, Tabletop, Tablet, Booklet, Touchscreen, Etc., in: Susanne Østby Sæther; Synne Bull (Hg.), Screen Space Reconfigured, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2020, S. 231–262. Link.
  • Wanda Strauven:
    Let’s Go to Oberhausen! Some Notes on an Online Film Festival Experience, in: Philipp Dominik Keidl; Laliv Melamed; Vinzenz Hediger; Antonio Somaini (Hg.), Pandemic Media, Lüneburg: Meson Press, 2020. Link.

2019

  • Marie Sophie Beckmann; Rebecca Puchta; Philipp Röding:
    Pacing the Airport. Einleitung zum Periscope Dossier Pacing Airports, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Marie Sophie Beckmann:
    Welcome Confinement: Notes on the Neck Pillow, in: Social Text Online, 2019, Link.
    It wasn’t…pristine: (Re-)visiting the New York Film Festival Downtown, in: Cinéma & Cie. International Film Studies Journal, 33 (XIX) 2019, S. 21-37, Link.
  • Rebecca Boguska:
    (Un)Weaving: Worlds of/in Textile and Thread, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Nicole Braida:
    Airport as a Bordering Process, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Karin Fleck:
    The Lost World, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Jan Mollenhauer:
    Dream with Me about Unwinding, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Antoine Prévost-Balga:
    From Crane to Plane: Temporalities of a Bird-Inspired Design, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Andrea Polywka; Antoine Prévost-Balga:
    Introduction, in: Vinzenz Hediger; Benoît Turquety (Hg.): Medium, Format, Configuration: The Displacement of Film, Lüneburg: Meson Press, 2019.
  • Marin Reljic:
    Customized Aviation Software Solutions, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Philipp Röding:
    Groves of Post-Criticality: Quiet Rooms at the International Airport, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Marc Siegel:
    Off Screen Space, Vincent Longo and Matthew Solomon (Hg.): Audiovisual Lexicon for Media Analysis, University of Michigan, Ann Arbor, 2019. Link.
  • Wanda Strauven:
    Futurist Cinema, in: Günter Berghaus (Hg.): Handbook of International Futurism, Berlin/Boston: Walter de Gruyter, 2019, S. 101-115, Link.
    Media Archaeology as Laboratory for History Writing and Theory Making, in: Ben Roberts; Mark Goodall (Hg.): New Media Archaeologies, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2019, S. 23-43, Link.

2018

  • Rebecca Boguska:
    Conference Review: „The Structures of the Film Experience: Jean-Pierre Meunier, Film-Phenomenology and Contemporary Film Studies“, in: Cinéma & Cie. International Film Studies Journal, 30 (XVIII) 2018, S. 121–123, Link.
  • Rebecca Boguska:
    Queerness und Virtual Reality. Maria Gutas VR-Installation POV VR XXX, in: Cinema 63: Zukunft, Marburg: Schüren Verlag, 2018, S. 51–65, Link.
  • Rebecca Boguska:
    Tagungsbericht „Mit Meunier über Meunier hinaus.“ Das neue Leben von Jean-Pierre Meuniers Buch Les structures de l’expérience filmique: L’identification filmique (1969), in: Zeitschrift für Medienwissenschaft, 2018 (online), Link.
  • Rebecca Boguska:
    Call of Comfort oder Brenda Liens Aufruf zum Unbehagen, in: Positive Affirmations, Brenda Lien, Frankfurt am Main: Berthold Druck, 2018.
  • Nicole Braida:
    What if I were a refugee? How game structures in interactive media frame refugee stories, in: Krishna-Hensel; Sai Felicia (Hg.): Migrants, Refugees, and the Media: The New Reality of Open Societies, London: Routledge, 2018, S. 42-58, Link.
  • Vinzenz Hediger:
    Can We Leave The Cave and Have It Too? On the Meaning of Cinema as Technology, in: Santiago Hidalgo (Hg.): Technology and Film Spectatorship. Experience, Study, Theory, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018, S. 213-238.
  • Vinzenz Hediger:
    Epistemology of the Checkpoint. Gillo Pontecorvo’s Battaglia di Algeri and the Doctrine of Counterinsurgency, in: Lee Grieveson; Haidee Wasson (Hg.): Cinema’s Military Industrial Complex, Berkeley: University of California Press, 2018, S. 157-176.
  • Vinzenz Hediger:
    Die vierte Regierungstechnologie. Über Blockchain. Ein Gespräch mit Jason Potts, in: Zeitschrift für Medienwissenschaft, 18, S. 73-86, Link.
  • Vinzenz Hediger; Monika Dommann; Florian Hoof:
    Medienökonomien. Einleitung in den Schwerpunkt, in: Zeitschrift für Medienwissenschaft, 18 (10) 2018, S. 10-17, Link.
  • Vinzenz Hediger:
    Kanonbildung im Gegenmedium. Warum an den Bühnenhäusern Theatertrailer immer mehr in Mode kommen, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 24. Februar 2018.
  • Rembert Hüser:
    Hier und jetzt. Das Buch loslassen, in: Anke Jaspers; Claudia Michalski; Morten Paul (Hg.): Ein kleines rotes Buch. Über die Mao-Bibel und die Bücher-Revolution der Sechzigerjahre, Berlin: Matthes & Seitz, 2018, S. 205–217, Link.
  • Rembert Hüser:
    Sonnenstrahl, wieder und wieder, in: Christian Ewald; Petra Löffler; Marc Ries (Hg.): Kino Arbeit Liebe. Hommage an Elisabeth Büttner, Berlin: Vorwerk8, 2018, S. 129–141, Link.
  • Laliv Melamed; Jason Fox:
    Introduction: Ways of Organizing, in: Jason Fox; Laliv Melamed (Hg.): World Records, Sonderausgabe: Ways of Organizing, Vol. 2, 2018, Link.
  • Antoine Prévost-Balga:
    From Technical to Cinematographic Objects in 2001: A Space Odyssey, in: James Fenwick (Hg.): Understanding Kubrick’s 2001 A Space Odyssey: Representation and Interpretation, London: Intellect Ltd, 2018.
  • Antoine Prévost-Balga:
    Three Kubrickian Machinic Characters and their Technical Malfunctions, in: Cinergie. Il Cinema e le altre arti n°12, Sonderausgabe: Stanley Kubrick: A Retrospective, 2018, S. 9-19.
  • Antoine Prévost-Balga:
    Format Matters: A Conference Review, in: Cinéma & Cie. International Film Studies Journal, 31 (XIX) 2018, S.137-140.
  • Martin Seel:
    Nichtrechthabenwollen, Frankfurt am Main: Fischer, 2018, Link.
  • Marc Siegel; Jonas Mekas; et al. (Hg.):
    Film Culture 80: The Legend of Barbara Rubin, Leipzig: Spector Books, 2018, Link.
  • Marc Siegel; Christian Hiller:
    Edit Film Culture!, in: Marc Siegel; Jonas Mekas; et al. (Hg.), Film Culture 80: The Legend of Barbara Rubin, Leipzig: Spector Books, 2018, S. 203–206, Link.
  • Marc Siegel:
    It’s Part of the Palette: Vegard Vinge in Conversation, in: norsk shakespeare tidsskrift, 2, 2018, S. 66–81, Link.
  • Marc Siegel:
    Longing Is Your Own Affair (I Always Remained Underground), in: Roy Grundmann (Hg.): Werner Schroeter, Wien: Synema, 2018, S. 66–77.
  • Wanda Strauven:
    Marinetti’s Tattilismo Revisited: Hand Travels, Tactile Screens and Touch Cinema in the 21st Century, in: Rossella Catanese (Hg.): Futurist Cinema, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018, S. 69–87, Link.
  • Wanda Strauven:
    La prassi (rumorosa) dell’archeologia dei media, in: Guiseppe Fidotta; Andrea Mariani (Hg.): Archeologia dei media. Temporalità, materia, tecnologia, Mailand: Meltemi, 2018, S. 179–197, Link.
  • Wanda Strauven; Alexandra Schneider:
    The Kid Selfie as Self-Inscription: Re-Inventing an Emerging Media Practice, in: Julia Eckel et al. (Hg.): Exploring the Selfie: Historical, Theoretical, and Analytical Approaches to Digital Self-Photography, London: Palgrave Macmillan, 2018, S. 327–350, Link.
  • Wanda Strauven:
    The Unseen Déjà-Vu: From Erkki Huhtamo’s Topoi to Ken Jacobs’ Remakes, in: The Documentary Real, Sonderausgabe von Foundations of Science, 2 (23) 2018, S. 231-236, Link.
  • Wanda Strauven; Alexandra Schneider; Mariagrazia Fanchi:
    iGeneration and Cinema: Genres, Spectatorship, and Mediascape, in: iGen Cinema. Moving Image Consumption and Production by Post-Millennials, Sonderausgabe von Comunicazioni sociali, 2, 2018, S. 117-123, Link.

2017

  • Sonia Campanini; Vinzenz Hediger; Ines Bayer:
    Minding the Materiality of Film. The Frankfurt Master Program in Film Culture, in: Synoptique, 1 (6) 2017, 79-90, Link.
  • Malte Hagener; Íngrid Vendrell Ferran:
    Einleitung. Empathie im Film, in: Malte Hagener; Íngrid Vendrell Ferran (Hg.): Empathie im Film. Perspektiven der Ästhetischen Theorie, Phänomenologie und Analytischen Philosophie, Bielefeld: transcript, 2017, S. 7–30, Link.
  • Malte Hagener:
    Down the Rabbit Hole with Brian de Palma, in: Ruggero Eugeni; Mariagrazia Fanchi (Hg.): La Galassia Casetti. Lettere di amicizia, stima, provocazione, Mailand: Vita e Pensiero, 2017, S. 140–142, Link.
  • Malte Hagener:
    Taking a Trip: Tourism and Film as Interrelated Fields, in: Sofia Sampaio (Hg.): Viagens, olhares e imagens. Portugal 1910-1980, Lissabon: Cinemateca Portuguesa, 2017, S. 164–167.
  • Vinzenz Hediger; Alexandra Schneider; Yvonne Zimmermann:
    Das durchgestrichene Meisterwerk, in: Montage AV, 2 (26) 2017, S. 175–181, Link.
  • Vinzenz Hediger:
    Gene, Gehirn, Archiv. Über den Ort der menschlichen Natur im humanthologischen Filmarchiv, in: Zeitschrift für Medien- und Kulturforschung, 2 (8) 2017, S. 11-28.
  • Vinzenz Hediger:
    The  Operatic Mode of Industrial Cinema. A Note on the Opening (and Closing) Frames of Visconti’s La Caduta degli dei, in: Francesco Pitassio et al.: Wer ist Leonardo? From Caligari to the Cinema Without Names, Mailand: Mimesis, 2017, S. 307-312.
  • Vinzenz Hediger; Miriam De Rosa (Hg.):
    Post when? Post what? Thinking the Moving Image Beyond the Post-Medium Condition. Cinema & Cie. International Film Studies Journal, 26/27 (XIV) 2017, Link.
  • Bernd Herzogenrath:
    Aesthetics of the Archive: An Introduction, und Decasia: The Matter-Image: Film is Also a Thing, in: Bernd Herzogenrath (Hg.): The Films of Bill Morrison: Aesthetics of the Archive, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2017, S. 11–30, 84–96, Link.
  • Bernd Herzogenrath:
    Film and / as Philosophy: An Elective Affinity?, und Strange Topologics: Deleuze Takes a Ride down David Lynch’s Lost Highway, in: Bernd Herzogenrath (Hg.): Film and|as Philosophy, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2017, S. 11–22, 161–179, Link.
  • Bernd Herzogenrath:
    Sonic Thinking – an Introduction, und in|human rhythms, in: Bernd Herzogenrath (Hg.): Sonic Thinking: A Media Philosophical Approach, London: Bloomsbury Academics, 2017, S. 1–22, 111–134, Link.
  • Bernd Herzogenrath:
    „This is Some Spooky Shit We Got Here.“ Seltsame Topo|Logiken in David Lynch’s Lost Highway, in: Johannes Binotto (Hg.): Film | Architektur. Perspektiven des Kinos auf den Raum, Gütersloh/Berlin/Basel: Bauverlag Birkhäuser, 2017, S. 190–206.
  • Bernd Herzogenrath:
    Games That Play People: The Strange Case of D. Cronenberg, in: Clash of Realities 2015/16, Bielefeld: transcript, 2017, S. 481–488.
  • Rembert Hüser:
    Agent im Kreis, in: Malte Hagener; Volker Pantenburg (Hg.): Handbuch Filmanalyse, Wiesbaden: Springer VS, 2017, S. 1–16, Link.
  • Rembert Hüser:
    Ausstieg Frankfurt, in: Johannes Binotto (Hg.): Film | Architektur. Perspektiven des Kinos auf den Raum, Gütersloh/Berlin/Basel: Bauverlag Birkhäuser, 2017, S. 150–168, Link.
  • Rembert Hüser:
    Die japanischen Gärten der Filmphilologie, in: Friedrich Balke; Rupert Graderer (Hg.): Medienphilologie. Konturen eines Paradigmas, Göttingen: Wallstein, 2017, S. 285–305, Link.
  • Rembert Hüser:
    Rahmenhandlungen, in: Anna Häusler; Jan Henschen (Hg.): Storyboarding: Filmisches Entwerfen, Marburg: Schüren, 2017, S. 102–126, Link.
  • Rembert Hüser:
    Abu Goat, in: Gundolf S. Freyermuth; Lisa Gotto (Hg.): Clash of Realities 2015/16: On the Art, Technology and Theory of Digital Games, Bielefeld: transcript, 2017, S. 489–503, Link.
  • Laliv Melamed (Hg.):
    The old and the New: New Technologies – New Documentary?, in: Laliv Melamed (Hg.), Sonderausgabe von Takriv: an Online Journal of Non-Fiction Film, 15 2017, Link.
  • Kalani Michell:
    Comic Storyboardkonstruktionen. Petzolds Angriffsflächen, in: Jan Henschen; Anna Häusler (Hg.): Storyboarding: Filmisches Entwerfen, Marburg: Schüren, 2017, S. 127–147, Link.
  • Alexandra Schneider; Wanda Strauven:
    Däumlingsfilme. Digitale Videos aus Kinderhand, in: Bettina Henzler (Hg.): Kino und Kindheit : Figur – Perspektive – Regie, Berlin: Bertz + Fischer, 2017, S. 139–154, Link.
  • Alexandra Schneider; Wanda Strauven:
    Children’s little thumb films or „film-poucets“, in: Pepita Hesselberth (Hg.): Compact Cinematics : The Moving Image in The Age of Bit-Sized Media, New York: Bloomsbury Academic, 2017, S. 143–152, Link.
  • Martin Seel:
    „Hollywood“ ignorieren. Vom Kino, Frankfurt am Main: Fischer, 2017, Link.
  • Marc Siegel:
    Off the Streets, Into the Toilets!, in: Luxblog, 15. August 2017, Link.
  • Wanda Strauven:
    L’inventore del cinema futurista / The Inventor of Futurist Cinema, in: Mario Verdone, Sonderausgabe von Bianco e Nero, 2017, S. 52-61, Link.
  • Wanda Strauven:
    Turning a Cracker into a Smartphone: Children as the Protagonists of a New Media History/Theory Without Names, in: Francesco Pitassio et al. (Hg.): Wer ist Leonardo? From Caligari to the Cinema Without Names, Mailand: Mimesis, 2017, S. 501-508.
  • Yvonne Zimmermann:
    Analyse nicht-fiktionaler Filmformen, in: Malte Hagener; Volker Pantenburg (Hg.): Handbuch Filmanalyse, Wiesbaden: Springer VS, 2017, S. 1–14, Link.
  • Yvonne Zimmermann:
    Flirten mit Hollywood. Praesens Film und das Schweizer Kino auf dem Internationalen Markt / Flirting with Hollywood: Praesens Film and Swiss Cinema on the International Market, in: DVD Booklet Swiss Tour / Four Days Leave, Gartenberg Media New York, Praesens Film Zürich, 2017, S. 6-12 bzw. 16–22, Link.
  • Yvonne Zimmermann:
    Buchrezension „Siegfried Mattl, Carina Lesky, Vrääth Öhner and Ingo Zechner (Hg.), Abenteuer Alltag. Zur Archäologie des Amateurfilms, Vienna: Synema, 2015, 270 pp.“, in: Screen, 1 (58) 2017, S. 107–110, Link.

2016

  • Vinzenz Hediger; Malte Hagener; Alena Strohmaier (Hg.):
    The State of Post-Cinema. Tracing the Moving Image in the Age of Digital Networks, London: Palgrave Macmillan, 2016.