Menu Close
Publications

2018

  • Boguska, Rebecca:
    Queerness und Virtual Reality. Maria Gutas VR-Installation POV VR XXX, in: Cinema 63: Zukunft. Marburg: Schüren Verlag, 2018, pp. 51–65, Link.
  • Boguska, Rebecca:
    Tagungsbericht “Mit Meunier über Meunier hinaus.” Das neue Leben von Jean-Pierre Meuniers Buch Les structures de l’expérience filmique: L’identification filmique (1969), in: Zeitschrift für Medienwissenschaft, 2018 (online), Link.
  • Boguska, Rebecca:
    Call of Comfort oder Brenda Liens Aufruf zum Unbehagen, in: Positive Affirmations, Brenda Lien, Frankfurt am Main: Berthold Druck, 2018.
  • Braida, Nicole:
    What if i were a refugee? How game structures in interactive media frame refugee stories. In: Krishna-Hensel, Sai Felicia (ed.): Migrants, Refugees, and the Media: The New Reality of Open Societies, London: Routledge, 2018, pp. 42-58, Link
  • Hediger, Vinzenz:
    Can We Leave The Cave and Have It Too? On the Meaning of Cinema as Technology, in: Hidalgo, Santiago (ed.): Technology and Film Spectatorship. Experience, Study, Theory. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018, pp. 213-238.
  • Hediger, Vinzenz:
    Epistemology of the Checkpoint. Gillo Pontecorvo’s Battaglia di Algeri and the Doctrine of Counterinsurgency, in: Grieveson, Lee; Wasson, Haidee (eds.): Cinema’s Military Industrial Complex. Berkeley: University of California Press, 2018, pp. 157-176.
  • Hediger, Vinzenz:
    Die vierte Regierungstechnologie. Über Blockchain. Ein Gespräch mit Jason Potts, in: Zeitschrift für Medienwissenschaft 18, pp. 73-86, Link.
  • Hediger, Vinzenz; Dommann, Monika; Hoof, Florian:
    Medienökonomien. Einleitung in den Schwerpunkt, in: Zeitschrift für Medienwissenschaft 18, pp. 10-17, Link.
  • Hediger, Vinzenz:
    Kanonbildung im Gegenmedium. Warum an den Bühnenhäusern Theatertrailer immer mehr in Mode kommen, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, February 24th, 2018.
  • Hüser, Rembert:
    Hier und jetzt. Das Buch loslassen, in: Jaspers, Anke; Michalski, Claudia; Paul, Sorten (eds.): Ein kleines rotes Buch. Über die Mao-Bibel und die Bücher-Revolution der Sechzigerjahre, Berlin: Matthes & Seitz, 2018, pp. 205–217, Link.
  • Hüser, Rembert:
    Sonnenstrahl, wieder und wieder, in: Ewald, Christian; Löffler, Petra; Ries, Marc (eds.): Kino Arbeit Liebe. Hommage an Elisabeth Büttner, Berlin: Vorwerk8, 2018, pp. 129–141, Link.
  • Seel, Martin:
    Nichtrechthabenwollen, Frankfurt am Main: Fischer, 2018, Link.
  • Siegel, Marc; Jonas Mekas; et al. (eds.):
    Film Culture 80: The Legend of Barbara Rubin. Leipzig: Spector Books, 2018, Link.
  • Siegel, Marc; Christian Hiller:
    Edit Film Culture!, in: Marc Siegel; Jonas Mekas; et al. (eds.), Film Culture 80: The Legend of Barbara Rubin. Leipzig: Spector Books, 2018, pp. 203–206, Link.
  • Siegel, Marc:
    It’s Part of the Palette: Vegard Vinge in Conversation, in: norsk shakespeare tidsskrift 2 (2018), pp. 66–81, Link.
  • Siegel, Marc:
    Longing Is Your Own Affair (I Always Remained Underground), in: Grundmann, Roy (Ed.) Werner Schroeter. Wien: Synema, 2018, pp. 66–77.
  • Strauven, Wanda:
    Marinetti’s Tattilismo Revisited: Hand Travels, Tactile Screens and Touch Cinema in the 21st Century, in: Catanese, Rossella (ed.):  Futurist Cinema, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018, pp. 69–87, Link.
  • Strauven, Wanda:
    La prassi (rumorosa) dell’archeologia dei media, in: Fidotta, Guiseppe and Mariani, Andrea (ed.): Archeologia dei media. Temporalità, materia, tecnologia, Milano: Meltemi, 2018, pp. 179–197, Link.
  • Strauven, Wanda; Schneider, Alexandra:
    The Kid Selfie as Self-Inscription: Re-Inventing an Emerging Media Practice, in: Eckel, Julia et al. (eds.): Exploring the Selfie: Historical, Theoretical, and Analytical Approaches to Digital Self-Photography, London: Palgrave Macmillan, 2018, pp. 327–350, Link.
  • Strauven, Wanda,
    The Unseen Déjà-Vu: From Erkki Huhtamo’s Topoi to Ken Jacobs’ Remakes, in: The Documentary Real, special issue of Foundations of Science, Vol. 23, issue 2, June 2018, pp.  231-236, Link.

2017

  • Campanini, Sonia; Hediger, Vinzenz; Bayer, Ines:
    Minding the Materiality of Film. The Frankfurt Master Program in Film Culture, in: Synoptique, Vol. 6, No. 1, pp. 79-90, Link.
  • Hagener, Malte; Vendrell Ferran, Íngrid:
    Einleitung. Empathie im Film, in: Dies. (ed.): Empathie im Film. Perspektiven der Ästhetischen Theorie, Phänomenologie und Analytischen Philosophie, Bielefeld: transcript 2017, pp. 7–30, Link.
  • Hagener, Malte:
    Down the Rabbit Hole with Brian de Palma, in: Eugeni, Ruggero; Fanchi, Mariagrazia (eds.): La Galassia Casetti. Lettere di amicizia, stima, provocazione, Milano: Vita e Pensiero 2017, pp. 140–142, Link.
  • Hagener, Malte:
    Taking a Trip: Tourism and Film as Interrelated Fields, in: Sampaio, Sofia (ed.): Viagens, olhares e imagens. Portugal 1910-1980, Lisboa: Cinemateca Portuguesa 2017, pp. 164–167.
  • Hediger, Vinzenz; Schneider, Alexandra; Zimmermann, Yvonne:
    Das durchgestrichene Meisterwerk, in: Montage AV, Bd. 26, H. 2. Marburg: Schüren, 2017, pp. 175–181, Link.
  • Hediger, Vinzenz:
    Gene, Gehirn, Archiv. Über den Ort der menschlichen Natur im humanthologischen Filmarchiv, in: Zeitschrift für Medien- und Kulturforschung, Vol. 8, No. 2, pp. 11-28.
  • Hediger, Vinzenz:
    The  Operatic Mode of Industrial Cinema. A Note on the Opening (and Closing) Frames of Visconti’s La Caduta degli dei, in: Pitassio; Francesco et al.: Wer ist Leonardo? From Caligari to the Cinema Without Names. Milano: Mimesis, 2017, pp. 307-312.
  • Hediger, Vinzenz; De Rosa, Miriam (eds.):
    Post when? Post what? Thinking the Moving Image Beyond the Post-Medium Condition. Cinema & Cie, Special Issue, Vol. XIV, No. 26/27, Spring. Milano: Il Castoro, 2017.
  • Herzogenrath, Bernd:
    Aesthetics of the Archive: An Introduction, and Decasia: The Matter-Image: Film is Also a Thing, in: Herzogenrath, Bernd (ed.): The Films of Bill Morrison: Aesthetics of the Archive, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2017, pp. 11–30, 84–96, Link.
  • Herzogenrath, Bernd:
    Film and / as Philosophy: An Elective Affinity?, and Strange Topologics: Deleuze Takes a Ride down David Lynch’s Lost Highway, in: Herzogenrath, Bernd (ed.): Film and|as Philosophy, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2017, pp. 11–22, 161–179, Link.
  • Herzogenrath, Bernd:
    Sonic Thinking – an Introduction, and in|human rhythms, in: Herzogenrath, Bernd (ed.): Sonic Thinking: A Media Philosophical Approach, London: Bloomsbury Academics, 2017, pp. 1–22, 111–134, Link.
  • Herzogenrath, Bernd:
    “This is Some Spooky Shit We Got Here.” Seltsame Topo|Logiken in David Lynch’s Lost Highway, in: Binotto, Johannes (ed.): Film | Architektur. Perspektiven des Kinos auf den Raum, Gütersloh, Berlin, Basel: Bauverlag Birkhäuser, 2017, pp. 190–206.
  • Herzogenrath, Bernd:
    Games That Play People: The Strange Case of D. Cronenberg, in: Clash of Realities 2015/16. Bielefeld: Transcript, 2017, pp. 481–488.
  • Hüser, Rembert:
    Agent im Kreis, in: Hagener, Malte und Pantenburg, Volker (eds.): Handbuch Filmanalyse, Wiesbaden: Springer VS 2017, pp. 1–16, Link.
  • Hüser, Rembert:
    Ausstieg Frankfurt, in: Binotto, Johannes (ed.): Film Architektur. Perspektiven des Kinos auf den Raum, Gütersloh, Berlin, Basel: Bauverlag Birkhäuser, 2017, pp. 150–168, Link.
  • Hüser, Rembert:
    Die japanischen Gärten der Filmphilologie, in: Balke, Friedrich und Graderer, Rupert (eds.): Medienphilologie. Konturen eines Paradigmas, Göttingen: Wallstein, 2017, pp. 285–305, Link.
  • Hüser, Rembert:
    Rahmenhandlungen, in: Häusler, Anna und Henschen, Jan (eds.): Storyboarding: Filmisches Entwerfen, Marburg: Schüren, 2017, pp. 102–126, Link.
  • Hüser, Rembert:
    Abu Goat, in: Freyermuth, Gundolf S. und Gotto, Lisa: Clash of Realities 2015/16: On the Art, Technology and Theory of Digital Games, Bielefeld: transcript, 2017, pp. 489–503, Link.
  • Melamed, Laliv (ed.):
    The old and the New: New Technologies – New Documentary?, in: Laliv Melamed (ed.), A Special Issue of Takriv: an Online Journal of Non-Fiction Film, Vol. 15, 2017, Link.
  • Michell, Kalani:
    Comic Storyboardkonstruktionen. Petzolds Angriffsflächen, in: Henschen, Jan und Häusler, Anna (eds.): Storyboarding: Filmisches Entwerfen, Marburg: Schüren, 2017, pp. 127–147, Link.
  • Schneider, Alexandra; Strauven, Wanda:
    Däumlingsfilme. Digitale Videos aus Kinderhand, in: Henzler, Bettina (ed.): Kino und Kindheit : Figur – Perspektive – Regie. Berlin: Bertz + Fischer, 2017, pp. 139–154, Link.
  • Schneider, Alexandra; Strauven, Wanda:
    Children’s little thumb films or “film-poucets,” in: Hesselberth, Pepita (ed.): Compact Cinematics : The Moving Image in The Age of Bit-Sized Media, New York: Bloomsbury Academic, 2017, pp. 143–152, Link.
  • Seel, Martin:
    “Hollywood” ignorieren. Vom Kino. Frankfurt am Main: Fischer, 2017, Link.

 

  • Siegel, Marc:
    Off the Streets, Into the Toilets!, in: Luxblog, 15. August 2017, Link.
  • Strauven, Wanda
    L’inventore del cinema futurista / The Inventor of Futurist Cinema, in: Mario Verdone, special issue of Bianco e Nero, issue 588-589, 2017, pp. 52-61, Link.
  • Zimmermann, Yvonne:
    Analyse nicht-fiktionaler Filmformen, in: Hagener, Malte und Pantenburg, Volker (eds.): Handbuch Filmanalyse, Wiesbaden: Springer VS, 2017, pp. 1–14, Link.
  • Zimmermann, Yvonne:
    Flirten mit Hollywood. Praesens Film und das Schweizer Kino auf dem Internationalen Markt / Flirting with Hollywood: Praesens Film and Swiss Cinema on the International Market, in: DVD Booklet Swiss Tour / Four Days Leave, Gartenberg Media New York, Praesens Film Zürich, 2017, pp. 6-12 bzw. 16–22, Link.
  • Zimmermann, Yvonne:
    Buchrezension “Siegfried Mattl, Carina Lesky, Vrääth Öhner and Ingo Zechner (eds), Abenteuer Alltag. Zur Archäologie des Amateurfilms, Vienna: Synema, 2015, 270 pp.” In: Screen, 58, 1, 2017, pp. 107–110, Link.

2016

  • Hediger, Vinzenz; Hagener, Malte; Strohmaier, Alena (eds.):
    The State of Post-Cinema. Tracing the Moving Image in the Age of Digital Networks. London: Palgrave Macmillan, 2018