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Publications

2022

  • Christian Alexius:
    Comicforschung und Filmwissenschaft. Wechselwirkungen, ausgelassene Pfade und mögliche Wege in eine gemeinsame Interdisziplinarität
    , in: MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews, 1 (39) 2022, pp. 7–24, Link.
  • Christian Alexius:
    Die Eisenbahn im Film. Protokinematografisches Phänomen und motivische Konstante, in: Oksana Bulgakowa; Roman Mauer (ed.): Dinge im Film. Stummer Monolog, verborgenes Gedächtnis, Wiesbaden: Springer VS, 2022, pp. 285-308, Link.
  • Kerim Dogruel:
    Glänzende Zukünfte. Kristalline Versprechen des Computerspiels, in: Hooffacker, Gabriele;Bigl, Benjamin (eds.): Science MashUp: XR – Gesellschaft – Utopien : Leipziger Beiträge zur Computerspielekultur. Wiesbaden: Springer VS, 2022, pp.  61-78.

2021

  • Amrita Biswas, Johanna Laub:
    Introduction: Dialogic Encounters- Thinking through Archival Images, in: Who Owns the Images?, Luneburg: Meson Press, 2021, pp. 11-22, Link.
  • Laura Teixeira:
    Conference Review: Histories of Tacit Cinematic Knowledge, in: Cinéma & Cie. International Film Studies Journal, 35 (XX) 2020/2021, pp. 155-157, Link.
  • Philipp Dominik Keidl:
    Useful Cinema and its Institutional Contexts: Archival Finding Aid Research Assignments, in: JCMS Teaching Dossier (online), Winter 2021. Link.
  • Philipp Dominik Keidl:
    Gatekeeping the Past: Fandom and the Gendered Cultural Memory of Star Wars, in: Linda Mizejewski and Tanya D. Zuk (Hg.), Our Blessed Rebel Queen: Carrie Fisher and Princess Leia, Detroit: Wayne State University Press, 2021, pp. 52-82.
  • Philipp Dominik Keidl:
    The Labor of Curating: Fandom, Museums, and the Value of Fan Heritage, in: The Journal of Popular Culture, 19 (3) 2021, pp. 407-431. 
  • Philipp Dominik Keidl:
    Research Prompt: Sex-Ed., Canadian Educational, Sponsored, and Industrial Film Project Link.
  • Malte Hagener [Sektionsherausgeber / section editor]:
    Media Archaeology, pp. 283-389; [Gesamtherausgeber: Joshua Malitsky]
    A Companion to Documentary Film History. Chichester: Wiley Blackwell 2021.
  • Malte Hagener, Sven Opitz, Andrea Wiegeshoff:
    Das Marburg-Virus: Zur Vorgeschichte globaler Gesundheitssicherheit. In: Christian Kleinschmidt (Hg.): Seuchenbekämpfung, Wissenschaft und Unternehmensstrategien. Die Behringwerke und Philipps-Universität Marburg im 20. Jahrhundert. Darmstadt und Marburg: Selbstverlag der Hessischen Historischen Kommission und der Historischen Kommission für Hessen 2021: 219-233.
  • Malte Hagener:
    Different Films, Different Practices: Practice, Boundary Objects, and the European Interwar Film Avant-Garde. In: Mats Jönsson, Louise Wolthers, Miclas Östlind (Hg.): Thresholds. Interwar Lens Media Cultures 1919-1939. Köln: Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König 2021: 24-39.
  • Malte Hagener:
    Introduction [Sektion “Media Archaeology”]. In: Joshua Malitsky (Hg.): A Companion to Documentary Film History. Chichester: Wiley Blackwell 2021: 285-289.
  • Verena Mund:
    Working Girls gibt’s viele  /  Working Girls Aplenty,  in: Gaby Babic , Heide Schlüpmann (eds.), … weil nur zählt, was Geld einbringt: Frauen, Arbeit und Film / It Only Counts if It Brings in Money: Women, Work, and Film (Publikation zu Remake. Frankfurter Frauen Film Tage 2021), Frankfurt a.M.: Kinothek Asta Nielsen e.V. 2021, 84-88  / 225-229.
  • Verena Mund:
    Brücke, Switchboard, Theke – Working Girls vor Ort, Bielefeld: transcript 2021. transcript.
  • Laura Laabs:
    Von fleißigen Bienen und aufmüpfigen Alpakas. Aspekte der Arbeit im und am Echtzeitstrategiespiel Age of Empires II, in: Paidia. Zeitschrift für Computerspielforschung, special issue “Marx und das Computerspiel”, 21.01.2021, Link
  • Laura Laabs:
    Symptome des Systems. (In-)Stabile Körper in Making a Murderer und The Staircase, in: ffk Journal (6) 2021, pp. 341–360, Link.
  • Franziska Ascher/Johanna Lindner/Laura Laabs:
    Tagungsbericht: Spielzeichen IV – Genres. 18.–20. März 2021 (Passau/online), in: Paidia. Zeitschrift für Computerspielforschung, 31.03.2021, Link.

2020

  • Amrita Biswas:
    Mapping Mutations: Tracing the Travel of a Viral Image, in: Laliv Melamed, Philipp Dominik Keidl, Vinzenz Hediger and Antonio Somaini (eds.), Pandemic Media: Notes Toward an Inventory, Meson Press, 2020, pp. 322-329.
  • Philipp Dominik Keidl:
    Behind-the-(Museum)Scenes: Fan-curated Exhibitions as Tourist Attractions, in: Maria Månsson, Anne Buchmann, Cecilia Cassinger and Lena Eskilsson (Hg.), The Routledge Companion to Media and Tourism, Routledge, 2020, S. 297–306.
  • Christian Alexius:
    Der Humanismus, die Masken und das Ideal wahrer Schönheit. Von den Gesichtern in La grande bellezza und anderen Filmen Paolo Sorrentinos, in: Christian Alexius.; Lucas Curstädt; Björn Hayer: Paolo Sorrentino. Das Werk eines Ästheten, Marburg: Büchner, 2020, pp. 63–123, Link.
  • Kerim Dogruel:
    Face Off
    , in: Laliv Melamed, Philipp Dominik Keidl, Vinzenz Hediger and Antonio Somaini (eds.), Pandemic Media: Notes Toward an Inventory, Meson Press, 2020, pp. 279-285.
  • Christian Alexius:
    Den Glauben an die Welt mit dem Wahnsinn bezahlen. Reflexionen zum postklassischen Kino, Baden-Baden: Nomos, 2020, Link.
  • Christian Alexius:
    Angriff der Skorpione. L’âge d’or von Luis Buñuel und Salvador Dalí, in: Philipp Auchter; Benjamin Eugster; David Grob; Simon Meier; Sarah Möller; Heinrich Weingartner; Valentina Zingg (Ed.): Skandal. Cinema 65. Schweizer Filmjahrbuch, Marburg: Schüren, 2020, pp. 95–106, Link.
  • Laliv Melamed and Philipp Dominik Keidl:
    Pandemic Media: an Introduction, in: Laliv Melamed, Philipp Dominik Keidl, Vinzenz Hediger and Antonio Somaini (eds.), Pandemic Media: Notes Toward an Inventory, Meson Press, 2020, pp. 11-24.
  • Laliv Melamed:
    Disciplining Aesthetic and Michal Heiman’s Gesture of Return, in: Subject: Unknown: Exhibition Catalogue, Stadle Schule, 2020.
  • Laliv Melamed, Philipp Dominik Keidl, Vinzenz Hediger and Antonio Somaini (eds.):
    Pandemic Media: Notes Toward an Inventory, Meson Press, 2020.
  • Laliv Melamed:
    Seeking an Advice: A Political Economy of Israeli Home Videos, in: Enrique Fibla and Masha Salazkina (eds.), A Global History of Amateur Film Cultures, Indianapolis: Indiana University Press 2021, pp. 95-111.
  • Laliv Melamed:
    Society for Sick societies: Media Itineraries (episode 1), Social Text (online) 2020, Link.
  • Laliv Melamed:
    Everyday Souvenirs. On the Work of Maya Schweizer, in: Internationale Kurzfilmtage Oberhausen GmbH, 2020.
  • Verena Mund:
    Blumen und Tabak. Tischgesellschaften in Amour Fou und Western, in: Isabella Reicher (ed.), Eine eigene Geschichte. Frauen Film Österreich seit 1999, Wien: Sonderzahl, 2020, pp. 50-57.
  • Antoine Prévost-Balga:
    “Atomic Explosion Stopped at Millionths of A Second”: Media Microtemporalities and Time Synchronisation, in: Cinergie. Il Cinema e le altre arti n°17, 2020, pp. 173-182, Link.
  • Rebecca Puchta:
    Soft Dissection, in: Sebastian Althoff; Elisa Linseisen; Maja-Lisa Müller; Franziska Winter (ed.): Re/Dissolving Mimesis, Paderborn: Wilhelm Fink, 2020, pp. 127-155, Link
  • Marin Reljic:
    Virtuelle Klang(t)räume – kulturelle Abstraktionen und Heimat als fernes Utopia in Bernd Thewes’ Neuvertonung zu Carl Theodor Dreyers Die Gezeichneten (1922), in: Peter W. Schatt (ed.): Musik – Raum – Sozialität. Studien zur Musikkultur, Volume 1, Münster: Waxmann, 2020, pp. 123-145, Link.
  • Marin Reljic:
    The Joy of Illusions ‒ Martin Smolka’s Music for DIE PUPPE (THE DOLL) by Ernst Lubitsch (1919), in: Kieler Beiträge zur Filmmusikforschung, 15, 2020, pp. 232–270, Link.
  • Marc Siegel, Tina Takemoto (ed.):
    Douglas Crimp ForumArt Journal 79 (3) 2020, pp. 8-40.
  • Marc Siegel:
    My Levitating Butt and Other Queer Abstractions, in: Julia Bee and Nicole Kandioler (ed.): Differenz und Affirmation. Queer/feministische Positionen zur Medialität,  Berlin: b_books, 2020, pp. 133-155, Link.
  • Marc Siegel:
    The Aged Body in Motion/Der alternde Körper in Bewegung, in: Kulturkreis der deutschen Wirtschaft im BDI e.V. (ed.): ars viva 2021: Rob Crosse, Sung Tieu, Richard Sides, Bielefeld: Kerber Verlag, 2020, pp. 22-31, Link.
  • Wanda Strauven, Miriam De Rosa:
    Screenic (Re)orientations: Desktop, Tabletop, Tablet, Booklet, Touchscreen, Etc., in: Susanne Østby Sæther; Synne Bull (ed.), Screen Space Reconfigured, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2020, pp. 231–262, Link.
  • Wanda Strauven:
    Let’s Dance: GIF 1.0 versus GIF 2.0, in: Marek Jancovic; Axel Volmar; Alexandra Schneider (ed.): Format Matters: Standards, Practices, and Politics in Media and Cultures, Lüneburg: Meson Press, 2020, pp. 47–63, Link.
  • Wanda Strauven:
    Let’s Go to Oberhausen! Some Notes on an Online Film Festival Experience, in: Philipp Dominik Keidl; Laliv Melamed; Vinzenz Hediger; Antonio Somaini (ed.), Pandemic Media, Lüneburg: Meson Press, 2020, Link.
  • Wanda Strauven:
    Medienarchäologie nach Thomas Elsaesser: Von der “Hermeneutik des Erstaunens” zu “imaginierten Zukünften,” in: Zeitschrift für Medienwissenschaft, 22 (2020), pp. 214–218, Link.
  • Wanda Strauven:
    Sewing Machines and Weaving Looms: A Media Archaeological Encounter between Fashion and Film, in: Journal of Visual Culture, 19 (3) 2020, pp. 362–377, Link.
  • Malte Hagener, Dietmar Kammerer:
    Streams Are My Reality. Der Online-Zugang zu Filmen aus Sicht der Filmwissenschaft. In: BIBLIOTHEK – Forschung und Praxis, Band 44, Heft 3 (2020): 467-473. (DOI: 10.18452/22068)
  • Malte Hagener, Sven Opitz, Ute Tellmann [Hg.]:
    Zeitschrift für Medienwissenschaft. Nr. 23 (Herbst 2020). Schwerpunkt: Zirkulation. Bielefeld: transcript 2020.
  • Malte Hagener, Volker Pantenburg [Hg.]:
    Handbuch Filmanalyse. Wiesbaden: Springer 2020. 502 S., ill.
  • Malte Hagener:
    Divided, Together, Apart: How Splitscreen Became our Everyday Reality. In: Philipp Dominik Keidl, Laliv Melamed, Vinzenz Hediger, Antonio Somaini (Hg.): Pandemic Media. Preliminary Notes Towards an Inventory. Lüneburg: Meson Press 2020: 32-40. Link.
  • Malte Hagener:
    Neue Linke und Screen Theory (Stephen Heath, Laura Mulvey, Paul Willemen u.a.). In: Ivo Ritzer (Hg.): Schlüsselwerke der Medienwissenschaft. Wiesbaden: Springer VS 2020: 69-86.
  • Malte Hagener, Sven Opitz, Ute Tellmann:
    Zirkulation. Einleitung in den Schwerpunkt. In: Zeitschrift für Medienwissenschaft. Nr. 23 (Herbst 2020). Schwerpunkt: Zirkulation. Bielefeld: transcript 2020: 10-18.
  • Malte Hagener:
    Thinking Inside and Outside of the (Black) Box. Bird Box and Netflix’s Algorithmic Operations. In: Dominique Chateau, José Moure (Hg.): Post-Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press 2020. (Key Debates; vol. 8): 175-192.
  • Malte Hagener, Dietmar Kammerer:
    Infrastrukturierung der Filmforschung. Auf dem Weg zu digitalen Forschungsumgebungen im Netz?. In: montage/AV. Zeitschrift für Theorie und Geschichte audiovisueller Kommunikation, 29/01/2020: 43-57.
  • Malte Hagener:
    German Stars since Reunification. In: Tim Bergfelder, Erica Carter, Deniz Göktürk, Claudia Sandberg (Hg.): The German Cinema Book. (second edition). London: British Film Institute / Bloomsbury 2020: 157-165.

2019

  • Marie Sophie Beckmann; Rebecca Puchta; Philipp Röding:
    Pacing the Airport. Introduction to the Periscope Dossier Pacing Airports, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Marie Sophie Beckmann:
    Welcome Confinement: Notes on the Neck Pillow, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Rebecca Boguska:
    (Un)Weaving: Worlds of/in Textile and Thread, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Nicole Braida:
    Airport as a Bordering Process, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Karin Fleck:
    The Lost World, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Jan Mollenhauer:
    Dream with Me about Unwinding, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Antoine Prévost-Balga:
    From Crane to Plane: Temporalities of a Bird-Inspired Design, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Andrea Polywka; Antoine Prévost-Balga:
    Introduction, in: Vinzenz Hediger, Benoît Turquety (ed.): Medium, Format, Configuration: The Displacement of Film, Lüneburg: Meson Press, 2019.
  • Marin Reljic:
    Customized Aviation Software Solutions, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Philipp Röding:
    Groves of Post-Criticality: Quiet Rooms at the International Airport, in: Social Text Online, 2019, Link.
  • Wanda Strauven:
    Futurist Cinema, in: Günter Berghaus (ed.): Handbook of International Futurism, Berlin/Boston: Walter de Gruyter, 2019, pp. 101-115, Link.
  • Wanda Strauven:
    Media Archaeology as Laboratory for History Writing and Theory Making, in: Ben Roberts; Mark Goodall (ed.): New Media Archaeologies, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2019, pp. 23-43, Link.
  • Malte Hagener:
    Stories We Tell. Remembering Thomas Elsaesser. In: Necsus – European Journal of Media Studies. 12. Dezember 2019; Link.
  • Malte Hagener:
    Von der Montage zum Compositing. Der Splitscreen bei Brian De Palma. In: Martin Doll (Hg.): Cutting Edge! Aktuelle Positionen der Filmmontage. Berlin: Bertz + Fischer 2019: 186-200.
  • Malte Hagener:
    Paris 1900: Bilder der Welt – die Welt als Bild. In: Christian Kiening, Martina Stercken (Hg.): Medialität. Historische Konstellationen. Zürich: Chronos 2019: 475-484.
  • Malte Hagener, Yvonne Zimmermann:
    Viking Eggeling and the European Avant-garde Cinema. In: Benedikt Hjatarson, Andrea Kollnitz, Per Stounbjerg, Tania Ørum (Hg.): A Cultural History of the Avantgarde in the Nordic Countries. 1925-1950. Leiden, Boston: Brill / Rodopi 2019: 82-101.
  •  Malte Hagener:
     The Difficulty of the Plains. 6 Theses on Open Access. In: Jeroen Sondervan (Hg.): Open Access in Media Studies. Link. [first published 23.1.2019]
  • Marie Sophie Beckmann:
    It wasn’t…pristine: (Re-)visiting the New York Film Festival Downtown, in: Cinéma & Cie. International Film Studies Journal, 33 (XIX) 2019, pp. 21-37.

2018

  • Rebecca Boguska:
    Conference Review: “The Structures of the Film Experience: Jean-Pierre Meunier, Film-Phenomenology and Contemporary Film Studies”, in: Cinéma & Cie. International Film Studies Journal, 30 (XVIII) 2018, pp. 121–123, Link.
  • Rebecca Boguska:
    Queerness und Virtual Reality. Maria Gutas VR-Installation POV VR XXX, in: Cinema 63: Zukunft, 2018, pp. 51–65, Link.
  • Rebecca Boguska:
    Tagungsbericht “Mit Meunier über Meunier hinaus.” Das neue Leben von Jean-Pierre Meuniers Buch Les structures de l’expérience filmique: L’identification filmique (1969), in: Zeitschrift für Medienwissenschaft, 2018 (online), Link.
  • Rebecca Boguska:
    Call of Comfort oder Brenda Liens Aufruf zum Unbehagen, in: Positive Affirmations, Brenda Lien, Frankfurt am Main: Berthold Druck, 2018.
  • Nicole Braida:
    What if I were a refugee? How game structures in interactive media frame refugee stories. In: Sai Felicia Krishna-Hensel (ed.): Migrants, Refugees, and the Media: The New Reality of Open Societies, London: Routledge, 2018, pp. 42-58, Link
  • Vinzenz Hediger:
    Can We Leave The Cave and Have It Too? On the Meaning of Cinema as Technology, in: Santiago Hidalgo (ed.): Technology and Film Spectatorship. Experience, Study, Theory, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018, pp. 213-238.
  • Vinzenz Hediger:
    Epistemology of the Checkpoint. Gillo Pontecorvo’s Battaglia di Algeri and the Doctrine of Counterinsurgency, in: Lee Grieveson; Haidee Wasson (ed.): Cinema’s Military Industrial Complex. Berkeley: University of California Press, 2018, pp. 157-176.
  • Vinzenz Hediger:
    Die vierte Regierungstechnologie. Über Blockchain. Ein Gespräch mit Jason Potts, in: Zeitschrift für Medienwissenschaft, 18, 2018, pp. 73-86, Link.
  • Vinzenz Hediger; Monika Dommann; Florian Hoof:
    Medienökonomien. Einleitung in den Schwerpunkt, in: Zeitschrift für Medienwissenschaft, 18, 2018, pp. 10-17, Link.
  • Vinzenz Hediger:
    Kanonbildung im Gegenmedium. Warum an den Bühnenhäusern Theatertrailer immer mehr in Mode kommen, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, February 24th, 2018.
  • Rembert Hüser:
    Hier und jetzt. Das Buch loslassen, in: Anke Jaspers; Claudia Michalski; Morten Paul (ed.): Ein kleines rotes Buch. Über die Mao-Bibel und die Bücher-Revolution der Sechzigerjahre, Berlin: Matthes & Seitz, 2018, pp. 205–217, Link.
  • Rembert Hüser:
    Sonnenstrahl, wieder und wieder, in: Christian Ewald; Petra Löffler; Marc Ries (ed.): Kino Arbeit Liebe. Hommage an Elisabeth Büttner, Berlin: Vorwerk8, 2018, pp. 129–141, Link.
  • Malte Hagener:  Geschichte der filmanalytischen Standardwerke. In: Malte Hagener, Volker Pantenburg (Hg.): Handbuch Filmanalyse. Wiesbaden: Springer VS 2020: 471-483. Link . [online-Publikation vorab – 2018]
  • Malte Hagener,  Annie van den Oever: Early Cinema, Sergei Eisenstein and Film Culture Today. An Interview with Ian Christie on New Directions in Film History. In: Necsus – European Journal of Media Studies, autumn 2018; Link.
  • Malte Hagener: Digital/digitus. Die Geste in den Pixar-Animationsfilmen. In: Hans-Joachim Backe, Julia Eckel, Erwin Feyersinger, Véronique Sina, Jan-Noel Thon (Hg.): Ästhetik des Gemachten. Interdisziplinäre Beiträge zur Animations- und Comicforschung. Berlin, Boston: Walter de Gruyter 2018: 11-26.
  • Malte Hagener: Migration and refugees in German cinema: transnational entanglements. In: Studies in European Cinema, vol. 15, no. 2-3 (Recent Quality Film and the Future of the Republic of Europe), 2018: 110-124.
  • Malte Hagener: Um filme português e o seu context Europeu. In: Tiago Baptista (Hg.): Lisboa, crónica anedótica. Lisboa: Cinemateca Portuguesa 2018: 21-25. [Broschüre zur Neuedition des Films auf DVD; 59-62 auf Englisch]
  • Malte Hagener: Konzentrische Kreise. Filmgeschichte als Matrix im Werk von Christian Petzold. In: Ilka Brombach, Tina Kaiser (Hg.): Über Christian Petzold. Berlin: Vorwerk 8 2018: 159-171.
  • Malte Hagener: László Moholy-Nagy and the City (Symphony). In: Steven Jacobs, Eva Hielscher, Anthony Kinik (Hrsg.): The City Symphony Phenomenon. Cinema, Art, and Urban Modernity Between the Wars. London and New York: Routledge 2018. (An AFI Film Reader): 45-55.
  • Malte Hagener: Filmvermittlung. In: In: Alexander Geimer, Christian Heinze, Rainer Winter (Hg.): Handbuch Filmsoziologie. Wiesbaden: Springer VS 2019. Link.
  • Laliv Melamed; Jason Fox:
    Introduction: Ways of Organizing, in: Jason Fox; Laliv Melamed (ed.): World Records, special issue: Ways of Organizing, 2, 2018. Link.
  • Antoine Prévost-Balga:
    From Technical to Cinematographic Objects in 2001: A Space Odyssey, in: James Fenwick (ed.): Understanding Kubrick’s 2001 A Space Odyssey: Representation and Interpretation, London: Intellect Ltd, 2018.
  • Antoine Prévost-Balga:
    Three Kubrickian Machinic Characters and their Technical Malfunctions, in Cinergie. Il Cinema e le altre arti, 12, 2018, pp. 9-19.
  • Antoine Prévost-Balga:
    Format Matters: A Conference Review, in: Cinéma & Cie. International Film Studies Journal, 31 (XIX  2018, pp.137-140.
  • Martin Seel:
    Nichtrechthabenwollen, Frankfurt am Main: Fischer, 2018, Link.
  • Marc Siegel; Jonas Mekas; et al. (ed.):
    Film Culture 80: The Legend of Barbara Rubin, Leipzig: Spector Books, 2018, Link.
  • Marc Siegel; Christian Hiller:
    Edit Film Culture!, in: Marc Siegel; Jonas Mekas; et al. (ed.): Film Culture 80: The Legend of Barbara Rubin, Leipzig: Spector Books, 2018, pp. 203–206, Link.
  • Marc Siegel:
    It’s Part of the Palette: Vegard Vinge in Conversation, in: norsk shakespeare tidsskrift, 2, 2018, pp. 66–81, Link.
  • Marc Siegel:
    Longing Is Your Own Affair (I Always Remained Underground), in: Roy Grundmann (ed.): Werner Schroeter, Wien: Synema, 2018, pp. 66–77.
  • Wanda Strauven:
    Marinetti’s Tattilismo Revisited: Hand Travels, Tactile Screens and Touch Cinema in the 21st Century, in: Rossella Catanese (ed.):  Futurist Cinema, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018, pp. 69–87, Link.
  • Wanda Strauven:
    La prassi (rumorosa) dell’archeologia dei media, in: Guiseppe Fidotta; Andrea Mariani (ed.): Archeologia dei media. Temporalità, materia, tecnologia, Milan: Meltemi, 2018, pp. 179–197, Link.
  • Wanda Strauven; Alexandra Schneider:
    The Kid Selfie as Self-Inscription: Re-Inventing an Emerging Media Practice, in: Julia Eckel, et al. (ed.): Exploring the Selfie: Historical, Theoretical, and Analytical Approaches to Digital Self-Photography, London: Palgrave Macmillan, 2018, pp. 327–350, Link.
  • Wanda Strauven:
    The Unseen Déjà-Vu: From Erkki Huhtamo’s Topoi to Ken Jacobs’ Remakes, in: The Documentary Real, special issue of Foundations of Science,  2 (23) 2018, pp.  231-236, Link.
  • Wanda Strauven; Alexandra Schneider; Mariagrazia Fanchi:
    iGeneration and Cinema: Genres, Spectatorship, and Mediascape, in: iGen Cinema. Moving Image Consumption and Production by Post-Millennials, special issue of Comunicazioni sociali, 2, 2018, pp. 117-123, Link.

2017

  • Sonia Campanini; Vinzenz Hediger; Ines Bayer:
    Minding the Materiality of Film. The Frankfurt Master Program in Film Culture, in: Synoptique, 1 (6) 2017, pp. 79-90, Link.
  • Malte Hagener; Íngrid Vendrell Ferran:
    Einleitung. Empathie im Film, in: Malte Hagener; Íngrid Vendrell Ferran (ed.): Empathie im Film. Perspektiven der Ästhetischen Theorie, Phänomenologie und Analytischen Philosophie, Bielefeld: transcript, 2017, pp. 7–30, Link.
  • Malte Hagener:
    Down the Rabbit Hole with Brian de Palma, in: Ruggero Eugeni; Mariagrazia Fanchi (ed.): La Galassia Casetti. Lettere di amicizia, stima, provocazione, Milan: Vita e Pensiero, 2017, pp. 140–142, Link.
  • Malte Hagener:
    Taking a Trip: Tourism and Film as Interrelated Fields, in: Sofia Sampaio (ed.): Viagens, olhares e imagens. Portugal 1910-1980, Lisbon: Cinemateca Portuguesa, 2017, pp. 164–167.
  • Vinzenz Hediger; Alexandra Schneider; Yvonne Zimmermann:
    Das durchgestrichene Meisterwerk, in: Montage AV, 2 (26) 2017, pp. 175–181, Link.
  • Vinzenz Hediger:
    Gene, Gehirn, Archiv. Über den Ort der menschlichen Natur im humanthologischen Filmarchiv, in: Zeitschrift für Medien- und Kulturforschung, 2 (8), 2017, pp. 11-28.
  • Vinzenz Hediger:
    The  Operatic Mode of Industrial Cinema. A Note on the Opening (and Closing) Frames of Visconti’s La Caduta degli dei, in: Francesco Pitassio; et al. (ed.): Wer ist Leonardo? From Caligari to the Cinema Without Names, Milan: Mimesis, 2017, pp. 307-312.
  • Vinzenz Hediger; Miriam De Rosa (ed.):
    Post when? Post what? Thinking the Moving Image Beyond the Post-Medium Condition. Cinema & Cie, 26/27 (XIV), 2017.
  • Bernd Herzogenrath:
    Aesthetics of the Archive: An Introduction, and Decasia: The Matter-Image: Film is Also a Thing, in: Bernd Herzogenrath (ed.): The Films of Bill Morrison: Aesthetics of the Archive, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2017, pp. 11–30, 84–96, Link.
  • Bernd Herzogenrath:
    Film and / as Philosophy: An Elective Affinity?, and Strange Topologics: Deleuze Takes a Ride down David Lynch’s Lost Highway, in: Bernd Herzogenrath (ed.): Film and|as Philosophy, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2017, pp. 11–22, 161–179, Link.
  • Bernd Herzogenrath:
    Sonic Thinking – an Introduction, and in|human rhythms, in: Bernd Herzogenrath (ed.): Sonic Thinking: A Media Philosophical Approach, London: Bloomsbury Academics, 2017, pp. 1–22, 111–134, Link.
  • Bernd Herzogenrath:
    “This is Some Spooky Shit We Got Here.” Seltsame Topo|Logiken in David Lynch’s Lost Highway, in: Johannes Binotto (ed.): Film | Architektur. Perspektiven des Kinos auf den Raum, Gütersloh/Berlin/Basel: Bauverlag Birkhäuser, 2017, pp. 190–206.
  • Bernd Herzogenrath:
    Games That Play People: The Strange Case of D. Cronenberg, in: Clash of Realities 2015/16. Bielefeld: transcript, 2017, pp. 481–488.
  • Rembert Hüser:
    Agent im Kreis, in: Malte Hagener; Volker Pantenburg (ed.): Handbuch Filmanalyse, Wiesbaden: Springer VS, 2017, pp. 1–16, Link.
  • Rembert Hüser:
    Ausstieg Frankfurt, in: Johannes Binotto (ed.): Film | Architektur. Perspektiven des Kinos auf den Raum, Gütersloh/Berlin/Basel: Bauverlag Birkhäuser, 2017, pp. 150–168, Link.
  • Rembert Hüser:
    Die japanischen Gärten der Filmphilologie, in: Friedrich Balke; Rupert Graderer (ed.): Medienphilologie. Konturen eines Paradigmas, Göttingen: Wallstein, 2017, pp. 285–305, Link.
  • Rembert Hüser:
    Rahmenhandlungen, in: Anna Häusler; Jan Henschen (ed.): Storyboarding: Filmisches Entwerfen, Marburg: Schüren, 2017, pp. 102–126, Link.
  • Rembert Hüser:
    Abu Goat, in: Gundolf S. Freyermuth; Lisa Gotto (ed.): Clash of Realities 2015/16: On the Art, Technology and Theory of Digital Games, Bielefeld: transcript, 2017, pp. 489–503, Link.
  • Laliv Melamed (Ed.):
    The old and the New: New Technologies – New Documentary?, in: Laliv Melamed (ed.), a special issue of Takriv: an Online Journal of Non-Fiction Film, 15, 2017, Link.
  • Kalani Michell:
    Comic Storyboardkonstruktionen. Petzolds Angriffsflächen, in: Jan Henschen; Anna Häusler (Ed.): Storyboarding: Filmisches Entwerfen, Marburg: Schüren, 2017, pp. 127–147, Link.
  • Alexandra Schneider; Wanda Strauven:
    Däumlingsfilme. Digitale Videos aus Kinderhand, in: Bettina Henzler (ed.): Kino und Kindheit: Figur – Perspektive – Regie, Berlin: Bertz + Fischer, 2017, pp. 139–154, Link.
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    Children’s little thumb films or “film-poucets,” in: Pepita Hesselberth (ed.): Compact Cinematics : The Moving Image in The Age of Bit-Sized Media, New York: Bloomsbury Academic, 2017, pp. 143–152, Link.
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    “Hollywood” ignorieren. Vom Kino, Frankfurt am Main: Fischer, 2017, Link.
  • Marc Siegel:
    Off the Streets, Into the Toilets!, in: Luxblog, 15. August 2017, Link.
  • Wanda Strauven:
    L’inventore del cinema futurista / The Inventor of Futurist Cinema, in: Mario Verdone, special issue of Bianco e Nero, 588-589, 2017, pp. 52-61, Link.
  • Wanda Strauven:
    Turning a Cracker into a Smartphone: Children as the Protagonists of a New Media History/Theory Without Names, in: Francesco Pitassio; et al. (ed.): Wer ist Leonardo? From Caligari to the Cinema Without Names, Milan: Mimesis, 2017, pp. 501-508.
  • Yvonne Zimmermann:
    Analyse nicht-fiktionaler Filmformen, in: Malte Hagener; Volker Pantenburg (ed.): Handbuch Filmanalyse, Wiesbaden: Springer VS, 2017, pp. 1–14, Link.
  • Yvonne Zimmermann:
    Flirten mit Hollywood. Praesens Film und das Schweizer Kino auf dem Internationalen Markt / Flirting with Hollywood: Praesens Film and Swiss Cinema on the International Market, in: DVD Booklet Swiss Tour / Four Days Leave, Gartenberg Media New York, Praesens Film Zürich, 2017, pp. 6-12 resp. 16–22, Link.
  • Yvonne Zimmermann:
    Buchrezension “Siegfried Mattl, Carina Lesky, Vrääth Öhner and Ingo Zechner (eds), Abenteuer Alltag. Zur Archäologie des Amateurfilms, Vienna: Synema, 2015, 270 pp.”, in: Screen, 1 (58), 2017, pp. 107–110, Link.

2016

  • Vinzenz Hediger; Malte Hagener; Alena Strohmaier (ed.):
    The State of Post-Cinema. Tracing the Moving Image in the Age of Digital Networks, London: Palgrave Macmillan, 2016.