Publikationen
In Vorbereitung
- Daniel Fairfax, Vinzenz Hediger:
Cinema/Ideology/Criticism: Historical Explorations and Contemporary Resonances, Amsterdam: Amsterdam University Press, in Vorbereitung. - Philipp Dominik Keidl/Jana Zündel (Hg.): Platforms and the Moving Image. Lüneburg: meson press, forthcoming.
- Pavan Kumar Malreddy: Insurgent Cultures. World Literature and Narratives of Violence from the Global South, Cambridge: Cambridge University Press, forthcoming.
- Pavan Kumar Malreddy, Frank Schulze-Engler (eds.): Contested Solidarities. Agency and Victimhood in Anglophone Literatures and Cultures, Heidelberg: Heidelberg University press, forthcoming.
- Pavan Kumar Malreddy, Frank Schulze-Engler (eds.): Mapping World Anglophone Studies. English in a World of Strangers, London: Routledge, forthcoming.
- Pavan Kumar Malreddy: Philosophy, Politics and Critique in an age of Decolonial Fever, in: Philosophy, Politics and Critique 1 (1), forthcoming.
- Carolin Gebauer, Pavan Kumar Malreddy, Jan Rupp: Introduction. Nomadworld – Global Mobility and the New Anglophones, in: Anglistik: International Journal of English Studies, 35 (1), forthcoming.
2024
- Jana Zündel: Empfehlungen als Endlosschleife. Zur seriellen Ästhetik der Content-Vernetzung bei Netflix, in: Olga Moskatova; Laura Katharina Mücke (Hg.), Bild | Kanäle. Zur Theorie und Ästhetik vernetzter Medienkultur, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2024, S. 383–410.
- Jana Zündel: Klassenfragen auf Streamingplattformen: Ökonomische Barrieren und demografisches Targeting bei Netflix, in: Dagmar Hoffmann; Florian Krauß; Moritz Stock (Hg.), Fernsehen und Klassenfragen, Wiesbaden: Springer, 2024, S. 283–301, Link.
- Malte Hagener, Yvonne Zimmermann (eds.): How Film Histories Were Made: Materials, Methods, Discourses, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2024, Link.
- Malte Hagener, Yvonne Zimmermann: Introduction: Unpacking Film History’s Own Histories. Towards an Archaeology of Film Historiography, in: Malte Hagener, Yvonne Zimmermann (eds.), How Film Histories Were Made: Materials, Methods, Discourses, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2024, pp. 13-43, Link.
- Yvonne Zimmermann: Hans Richter and the “Struggle for the Film History”, in: Malte Hagener, Yvonne Zimmermann (eds.), How Film Histories Were Made: Materials, Methods, Discourses, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2024, pp. 209-234, Link.
- Yvonne Zimmermann: The Power of Flows: The Spatiality of Industrial Films on Hydropower in Switzerland, in: Vinzenz Hediger, Florian Hoof, Yvonne Zimmerman (eds.), Films That Work Harder: The Circulation of Industrial Film, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2024, pp. 273-294, Link.
- Vinzenz Hediger, Florian Hoof, Yvonne Zimmermann: Introduction: A Sequel and a Shift, in: Vinzenz Hediger, Florian Hoof, Yvonne Zimmerman (eds.), Films That Work Harder: The Circulation of Industrial Film, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2024, pp. 17-31, Link.
- Stefanie Kemmerer, Pavan Kumar Malreddy: Contemporary Arab Novels in English. Political Resistance in the City Spaces in Arab Spring Novels by Saleem Haddad and Omar Robert Hamilton, in: Nadia Butt, Ansgar Nünning, Alexander Scherr (eds.), The Anglophone Novel in the Twenty-First Century, Trier: WVT, 2024, pp. 69-82, Link.
- Nils Meyn: Schmutzige Bilder einer Stadt. Über den Versuch, die Geschichte der Pornokinos im Bahnhofsviertel Frankfurt a. M. zu kartografieren, in: ffk-journal (9) 2024, pp. 1-16, Link.
- Malte Hagener: Splitscreen. Das geteilte Bild als symbolische Form in Film und anderen Medien. Berlin: Bertz + Fischer, 2024, Link.
- Anna Bell: Rainer Werner Dracula: Posthume Reputation eines Untoten, in: Alejandro Bachmann, Niels Deimel, Christine Kopf (Hg.), Encounter RWF. Fassbinder Archiv Vermitteln, Frankfurt: DFF – Deutsches Filminstitut & Filmmuseum e.V., 2024, S.129-135, Link.
- Laura Laabs: Grundlagen der Pokémonologie, in: Thomas Spies; Şeyda Kurt; Holger Pötzsch (Hg.), Spiel*Kritik. Kritische Perspektiven auf Videospiele im Kapitalismus, Bielefeld: Transcript, 2024, S. 279–296, Link.
- Laura Laabs: Ziptease, in: Works in Progress. A GEM Lab Periodical of New Research, April 2024, Link.
- Wanda Strauven: Coming to Terms with the “Smart” Phone, in: Nicholas Baer and Annie van den Oever (eds.), Technics. Media in the Digital Age, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2024, pp. 201-220.
- Jana Zündel: #officehumor – Verhandlungen eines kollektiven Erfahrungsraums in Büro-Memes auf TikTok, in: Augenblick (88) 2024, S. 99–118.
- Jana Zündel: Television as a Plural and Transmedial Concept. In: Denis Newiak, Dominik Maeder, Herbert Schwaab (eds.), Television Studies and Research on Series. Wiesbaden: Palgrave Macmillan, 2024, S. 17–35, Link.
- Josefine Hetterich: Queer Reproduction: AIDS Activist Pasts & Futurity in POSE, in: Kathrin Dreckmann; Bettina Papenburg (ed.), Queer Pop: Aesthetic Interventions in Contemporary Culture, Berlin: De Gruyter, 2024, Link.
- Malte Hagener, Diana Sanz Roig: Special Issue: Digital Film Historiography: Challenges of/and Interdisciplinarity, in: Journal for Cultural Analytics, vol. 9, issue 4 (July 2024), Link.
- Malte Hagener, Josephine Diecke: Managing Tools and Expectations. Dos and Don’ts of Teaching Digital Methods for Film Analysis and Film Historiography. In: Sarah-Mai Dang, Tim van der Heijden, Christian Gosvig Olesen (Hrsg.): Doing Digital Film History. Concepts, Tools, Practices. Berlin: De Gruyter 2024: 299-312, Link.
- Malte Hagener: Kino. In: Maren Lickhardt, Robert Krause (eds.): Handbuch Weimarer Republik. Literatur und Kultur. Berlin: J.B. Metzler 2024: 303-315.
- Malte Hagener, Kai Matuszkiewicz, Josephine Diecke, Theresa Blaschke, Derya Tok, Yvonne Zimmermann: Mehr Christians als Frauen? Eine gendersensible Analyse der film- und medienwissenschaftlichen Fachgeschichte mit digitalen Methoden. In: Frauen und Film, Heft 72: Archive (2024): 128-140.
- Malte Hagener, Theresa Blaschke: Approaching a National Film History through Data. Network Analysis in German Film History. In: Journal for Cultural Analytics, vol. 9, issue 4 (July 2024). Special Issue: Digital Film Historiography: Challenges of/and Interdisciplinarity, Link.
- Malte Hagener: Streams, Portals, and Data Flows: Digital Infrastructures of Film Studies. In: Nicholas Baer, Annie van den Oever (Hrsg.): Technics. Media in the Digital Age. Amsterdam: Amsterdam University Press 2024. (Key Debates; vol. 10): 295-312, Link.
- Malte Hagener, Yvonne Zimmermann: Introduction: Unpacking Film History’s Own Histories. Towards an Archaeology of Film Historiography. In: Malte Hagener, Yvonne Zimmermann (eds.): How Film Histories Were Made. Materials, Methods, Discourses. Amsterdam: Amsterdam University Press 2024: 13-43, Link.
2023
- Nils Meyn: Pleasure in/of the Archive. Porn Workshops at the Schwules Museum, in: Vinzenz Hediger; Stefanie Schulte-Strathaus (ed.), Accidental Archivism. Shaping Cinema’s Futures with Remnants of the Past, Lüneburg: meson press, 2023, pp. 319-326, Link.
- Ritika Kaushik: Pramod Pati’s Film Experiments: Negotiating Film Form within Governmental Frameworks, ASAP | Art, 11.10.2023.
- Ritika Kaushik: Madness and Mandates: Pramod Pati’s Film Experiments, ASAP | Art, 09.10.2023.
- Ritika Kaushik: Shah Rukh Khan: See Under Love, in: Tecmerin: Journal of Audiovisual Essays, Screen Actors Dictionary, 12 December 2023, Link.
- Wanda Strauven; Anna Caterina Dalmasso; Simone Venturini: Gravitational Fields. Attraction, Roundness, and Operationality of Immersive Images, in: Cinéma & Cie, 40 (23) 2023, pp. 9-18, Link.
- Wanda Strauven; Anna Caterina Dalmasso; Simone Venturini (ed.): Archaeologies of the Virtual. Materialities, Senses, Imaginaries, Special issue of Cinéma & Cie, 40 (23) 2023, Link.
- Alexander Stark:
Die „filmende Bäckersfrau” Elisabeth Wilms, Marburg: Schüren, 2023, Link. - Pavan Kumar Malreddy; Chijioke Onah: Introduction. Civic Dissent and Violence in Nigeria. Literature, Film, and Media, in: Matatu. Journal for African Culture and Society 53 (2) 2023, pp. 155-17, Link.
- Pavan Kumar Malreddy: Intimate Conflicts. Rebels, Heroes, and Disfigured Terrorists in Burmese Literature, in: Michael C. Frank; Maria Flood (ed.), The Figure of the Terrorist in Literature and Visual Culture, Edinburgh: Edinburgh University, 2023, pp. 245-261, Link.
- Pavan Kumar Malreddy: Salman Rushdie. Biography and Autobiography, in: Florian Stadtler (ed.), Salman Rushdie in Context, Cambridge: Cambridge University Press, 2023, pp. 13-2, Link.
- Ludwig Vogl-Bienek, Yvonne Zimmermann: Paul Hoffmann (1829 – 1888) – Screen Practitioner and Media-Entrepreneur. Formation and Practices of a 19th Century Travelling Lantern Lecturer, in: Le Temps des Médias, 41 2023, pp. 36-53.
- Theresa Blaschke, Josephine Diecke, Malte Hagener, Kai Matuszkiewicz, Yvonne Zimmermann: Die Vermessung der medienwissenschaftlichen Welt? Datengestützte Analysen mit media/rep/, zfm. Zeitschrift für Medienwissenschaft, 07.12.2023.
- Vinzenz Hediger, Florian Hoof, Yvonne Zimmermann (Hg.):
Films That Work Harder: The Circulation of Industrial Film, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2023, Open Access Link. - Laliv Melamed:
Sovereign Intimacy: Private Media and the Traces of Colonial Violence, Oakland, California: University of California Press, 2023, Link. - Alexander Stark:
Die „filmende Bäckersfrau” Elisabeth Wilms, Marburg: Schüren, 2023, Link. - Clara Podlesnigg:
Das Tutorial als Szenario verspäteter Zukunftsversprechen. DIY Hologramme auf YouTube, in: ffk journal (8) 2023, S. 151–169, Link.
- Jana Zündel:
Ästhetik des Anfangens. in: Sven Grampp; Olga Moskatova (Hg.): Handbuch Televisuelle Serialität, Wiesbaden: Springer 2023, S. 1–26, Link. - Jana Zündel:
Streamen. Sven Grampp; Olga Moskatova (Hg.): Handbuch Televisuelle Serialität, Wiesbaden: Springer 2023, S. 1–20, Link. - Christian Alexius:
Mit Franz Kafka im Wachsfigurenkabinett des Dr. Caligari: Ein cinephiler Fancomic von SeSar und seine Funktion als Gedächtnisraum, in: apropos [Perspektiven auf die Romania], 10 (6) 2023, S. 94-115, Link. - Katharina Jost: Laterna magica – die Ägyptenkisten der Sammlung Holzhey / Baumer, Podcast//Filmgeschichte in Objekten, DFF (Frankfurt), 06.11.2023, Link.
- Katharina Jost: La Lanterne Magique. Projektion und Performance. Méliès „Trickfilm“ als Zeugnis multimedialer Aufführungspraktiken um 1900, Vor– und Frühgeschichte des Kinos, 2023, Link.
- Josefine Hetterich: Untimely Nostalgia & Queer Love in the AIDS Archive, in: Kathrin Dreckmann; Elfi Vomberg (ed.), Fringe of the Fringe: Queering Punk Media History, Berlin: Hatje Cantz, 2023, pp. 150–61, Link.
- Josefine Hetterich, Lisa Brunke, Mareike Gronich, Stephanie Marx: Von Müttern, Häusern Und Fürsorge: Ein Gespräch Über Die Serie Pose, in: Undercurrents – Forum Für Linke Literaturwissenschaft (ed.), Literatur und Care, Berlin: Verbrecher Verlag, 2023, pp.185-196, Link.
- Laura Laabs, Clara Podlesnigg: Foreword, in: Shane Denson, Post-Cinematic Bodies, Lüneburg: Meson Press, 2023, S. 9–20, Link.
- Josefine Hetterich: Queer Reproduction: AIDS Activist Pasts & Futurity in POSE, in: Kathrin Dreckmann; Bettina Papenburg (ed.), Queer Pop: Aesthetic Interventions in Contemporary Culture, Berlin: De Gruyter, forthcoming in 2024, Link.
- Laura Laabs: „Nintendo What Nintendon’t“. Sexualisierte Konsolenwerbung, die Maskulinität des Gamers und #Gamergate, in: Arno Görgen; Tobias Unterhuber (Hg.), Politiken des (digitalen) Spiels. Transdisziplinäre Perspektiven, Bielefeld: Transcript, 2023, S. 103–119, Link.
- Verena Mund: An der Kochshow-Theke. Julia Child, housewives und real cooks, in: Eva Kuhn (Hg.), Feministische Ökonomien und Zeitlichkeit (= Frauen und Film, Nr. 17, 10/2023), Berlin: Aviva 2023, S. 120-134.
- Sema Çakmak: Pembe Hayat Kuirfest: Film Festival Activism Between Social and Economic Sustainability, in: Hakan Erkılıç (Hg.), Film Festivalleri Kitabı II, Doruk Yayımcılık, 2023, S. 17-36.
- Amrita Biswas:
A Cartography of Goa: An Analysis of the Tangible Loci of Culture in the Sketches of Mario Miranda, in: Parichay Patra and Amitendu Bhattacharya (eds.), Frontiers of South Asian Culture: Nation, Trans-Nation and Beyond, Oxfordshire: Routledge, 2023. - Amrita Biswas:
Collaborative Dialogues and Calcutta’s Super 8 Film Movement, in: Stefanie Schulte Strathaus and Vinzenz Hediger (eds.), Accidental Archivism, Lüneburg: Meson Press, 2023, Link. - Ritika Kaushik:
Indians from 1967: A Reaction, in: NECSUS, #Ports, Spring 2023, Link. - Ritika Kaushik:
Destabilizing the Official Film Archive from Within: S.N.S. Sastry’s And I Make Short Films, in: Stefanie Schulte Strathaus and Vinzenz Hediger (eds.), Accidental Archivism, Lüneburg: Meson Press, 2023, Link.
- Sema Çakmak: Pirated Lubunca Films: Lambdaistanbul’s Counter-archival Practices, in: Vinzenz Hediger; Stefanie Schulte Strathaus (Hg.), Accidental Archivism, Lüneburg: meson press, 2023, Link.
- Fairfax, Daniel: “Peut-on défendre le « Front Culturel Révolutionnaire » ? Les Cahiers du Cinéma et l’engagement maoïste”, in: Cinéma, marxisme, matérialisme: Pour une critique du cinéma, ed. Sebastien Layerle and Valérie Vignaux (Éditions Mimesis, 2023).
- Fairfax, Daniel: “Das dritte Bild: dialektische Montage und 3D-Kino in Adieu au langage von Jean-Luc Godard”, in: Hg. Vinzenz Hediger and Rembert Hüser: Jean-Luc Godard: Film denken nach der Geschichte des Kinos, Fink, Stuttgart, 2023, pp. 267-277.
- Malte Hagener, Theresa Blaschke, Josephine Diecke, Kai Matuszkiewicz, Yvonne Zimmermann: Die Vermessung der medienwissenschaftlichen Welt? Datengestützte Analyse mit media/rep/. In: Zeitschrift für Medienwissenschaft, (11.12.2023,Methoden-Debatte), Link.
- Malte Hagener, Alexandra Schneider: Data Papers – An Introduction. In: Necsus – European Journal of Media Studies, spring 2023, Link.
- Malte Hagener: Der bewegte Mann. Populäre Traditionen, performative Selbstwidersprüche. In: Corina Erk, Matteo Galli, Jörn Glasenapp (eds.): Lola, Toni, Yella und die anderen: Der deutsche Film nach 1990. Ein Kanon. Paderborn: Brill Fink 2023: 5-16.
- Malte Hagener, Ainamar Clariana-Rodagut: Transnational Networks of Avantgarde Film in the Interwar Period. In: Diana Roig-Sanz, Neus Rotger (eds.): Global Literary Studies. Berlin: de Gruyter 2023: 253-278.
2022
- Malte Hagener; Annie van den Oever: The Past Is Always Changing. An Interview with Tom Gunning, in: Necsus – European Journal of Media Studies, 11 2022, pp. 150-174, Link.
- Malte Hagener: Animationstheorien, in: Franziska Bruckner; Julia Eckel; Erwin Feyersinger; Maike Sarah Reinerth (Hg.): Handbuch Animation Studies, Wiesbaden: Springer, 2022, Link.
- Daniel Fairfax: Socialists Should Watch the Films of Jean-Luc Godard, Jacobin, September 2022, Link.
- Daniel Fairfax: Man of Cinema: Jean-Louis Comolli (July 30, 1941-May 19, 2022), Senses of Cinema, 102, Juli 2022, Link.
- Daniel Fairfax: New Relations between Forms: Luttes en Italie, Senses of Cinema, 100, Februar 2022, Link.
- Daniel Fairfax: Highways Through the Void: Reading Theory of Film in 2022, in: Leonie Hunter; Felix Trautmann (ed.): Im Sinne der Materialität: Film und Gesellschaft nach Siegfried Kracauer, Berlin: Bertz + Fischer, 2022, pp. 185-201.
- Christian Alexius:
Comicforschung und Filmwissenschaft. Wechselwirkungen, ausgelassene Pfade und mögliche Wege in eine gemeinsame Interdisziplinarität, in: MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews, 1 (39) 2022, S. 7–24, Link. - Christian Alexius:
Die Eisenbahn im Film. Protokinematografisches Phänomen und motivische Konstante, in: Oksana Bulgakowa; Roman Mauer (Hg.): Dinge im Film. Stummer Monolog, verborgenes Gedächtnis, Wiesbaden: Springer VS, 2022, S. 285-308, Link.
- Amrita Biswas:
Super-8 in Calcutta: Analysis of a „Failed“ Movement, in: Iluminace, 34 (1), 2022, S. 31-51. - Pavan Kumar Malreddy: Bound by Conflict. The State, the Street and Organized Distrust in India’s Communal Violence, in: Westend. Neue Zeitschrift für Sozialforschung 2 (22) 2022, pp. 97-105.
- Kerim Dogruel:
Glänzende Zukünfte. Kristalline Versprechen des Computerspiels, in: Hooffacker, Gabriele;Bigl, Benjamin (Hg.): Science MashUp: XR – Gesellschaft – Utopien : Leipziger Beiträge zur Computerspielekultur. Wiesbaden: Springer VS, 2022, S. 61-78. - Mund, Verena:
Fritzi Massary. 520 North Canon Drive, Berverly Hills, in: Blaumer, Nicolai Blaumer; Herz, Benno (eds.), Thomas Mann’s Los Angeles. Stories from Exiles 1940-1952, Los Angeles: Angel City Press 2022, S. 90-91.
- Jana Zündel:
Fernsehserien im medienkulturellen Wandel, Köln: Herbert von Halem, 2022, Link. - Jana Zündel:
The Messiness of Memes. Versuch über ein unordentliches Bildphänomen, in: Montage AV, 31 (1), 2022, S. 115-124. - Nicole Braida:
Migrating Through the Web. Interactive Practices About Migration, Flight and Exile, Bielefeld: Transcript Verlag, 2022, Link. - Rebecca Boguska:
Guantánamo Frames, Lüneburg: meson press, 2022, Link.
2021
- Amrita Biswas, Johanna Laub:
Introduction: Dialogic Encounters- Thinking through Archival Images, in: Who Owns the Images?, Luneburg: Meson Press, 2021, S. 11-22, Link. - Laura Teixeira:
Conference Review: Histories of Tacit Cinematic Knowledge, in: Cinéma & Cie. International Film Studies Journal, 35 (XX) 2020/2021, S. 155-157, Link. - Philipp Dominik Keidl:
Useful Cinema and its Institutional Contexts: Archival Finding Aid Research Assignments, in: JCMS Teaching Dossier (online), Winter 2021, Link.
- Philipp Dominik Keidl:
</span